11.10.2011

Drive.

Photobucket

En oikein osaa kirjoittaa elokuvista teknisesti. En tunne kamera-ajoja, en huomioi valotusta ja muutenkin elokuvan teknisten saavutusten hahmottaminen on minulle hankalaa. Mutta Drive on kaiketi teknisesti erinomainen elokuva, koska sen ohjaaja, tanskalainen Nicolas Winding Refn, palkittiin Cannesissa parhaan ohjaajan palkinnolla. Onneksi Drive on myös muuten valtavan hieno elokuva.

Drive on modernia elokuvaa parhaimmillaan: hiljaista, tyylikästä, herkkää ja tunteetonta. Pienen selviytymistarinan ympärille rakennetaan vaikuttavan kylmä ja intensiivinen kuvamaailma, jonka hienoimmat hetket ovat lähempänä kokeilevaa modernia videotaidetta kuin perinteistä elokuvaa. Äänimaailma rakentuu autojen tasaisesta jylystä, herkullisesta Flow-popista ja tyhjästä hiljaisuudesta. Vähäsanainen ja eleetön elokuva ei päästä katsojaa vähällä, sillä aina kun elokuva alkaa lämmetä ja jopa hymyilyttää, palauttaa Refn katsojan takaisin todellisuuteen kroteskilla semi-splatter-väkivallalla.

Gosling. Gosling. Gosling. Upean näköinen Amerikan uusi poikauros Ryan Gosling on elokuvan sielu. Tämän elokuvan jälkeen on lähes naurettavaa ajatus, että Goslingin ura alkoi toden teolla hiii-rvittävästä Notebook tyttönössöilystä. Goslingin yksinäiset, hieman vääristyneet kasvot sekä tyhjä katse ovat kaunis pinta, jolta ohjaaja heijastaa Los Angelesin ala-maailman yksinkertaisia sääntöjä.

Tavallaan elokuvan naispääosaa esittävä Carey Mulligan on hyvin samantapainen näyttelijä kuin Ryan Gosling. Molempien näytteleminen on pienimuotoista, herkkää ja tunteikasta. Molemmat ovat urallaan vältelleet itsestäänselviä blockbuster-elokuvia ja näin säilyttäneet ympärillään mielenkiintoisen nuoren näyttelijän indie-auran. Valitettavasti ihastuttava Mulligan on ajautunut hiljaisten, kunnollisten tyttöjen maneerisiin rooleihin. Ehkä Mulliganin suurin ongelma on hänen sukupuolensa. Miesvaltaisessa Hollywoodissa Mulliganin kaltaiset herkät tytöt vajoavat usein statistien rooliin toimivien miesten vierelle, kuten myös Drivessa tapahtuu. Toivon todella että Mulligan ei jumitu nykyiselle tielleen, vaan saa lisää vapautta ja monipuolisuutta nuorelle uralleen, sillä olen aina ihan rakastunut kun Mulliganin vieno hymy täyttää valkokankaan.

On sääli, jos raaka väkivalta ja Amerikassa käytetty naurettava Fast&Furious-tyylinen hutimarkkinointi pilaa elokuvan mahdollisuudet kohta alkavissa Oscar-mittelöissä. Drive on visuaalisesti sekä tunnelmaltaan modernia elokuvaa tavalla, joka on uutta, uhmakasta ja jännittävää. Parasta aikoihin.

2 kommenttia:

  1. En muista mistä luin ensimmäistä kertaa tästä leffasta, mutta koska siinä kehuttiin kiinnostavaa kuvaustyyliä, niin päätin mennä katsomaan. Saattoihan se Goslingkin vähän vaikuttaa asiaan. Oli kyllä aivan mahtava.

    Leffateatterista kotiin päästyäni katsoin leffan trailerin, joka oli aivan kauhea! Voin niin kuvitella, että sen perusteella leffansa valinneet pettyvät/tylsistyvät pahasti ja taas oikeasti tästä leffasta mahdollisesti tykkäävät ihmiset pelästyvät tuollaista action-pläjäystä.

    Onneksi itse kuulun ihmisiin, joilla on ainakin omasta mielestään loistava maku (ja jotka silti rakastavat Fast & Furious-leffoja).

    VastaaPoista
  2. Niimpä. Elokuvan markkinoinnissa mentiin metsään pahemman kerran, ja seurauksena oli ettei kukaan ollut tyytyväinen. Itse trailerin nähtyäni mietin, ovatko sen tekijät edes nähneet elokuvaa sillä niin erilaisen kuvan siitä saa :D

    Onneksi olkoon! Myös minulla on loistava maku!

    VastaaPoista